Lizard nr 26

"Lizard" nr 26 – KUP TERAZ!

 

Jesienny numer "Lizarda" to jak zwykle duża porcja tekstów na coraz dłuższe i chłodniejsze wieczory. Rozkład jazdy tym razem prezentuje się następująco:

Pere Ubu. Amerykańscy klasycy postpunka przed momentem wydali album 20 Years In A Montana Missile Silo. I to przede wszystkim o tej płycie Kamil Gołąb rozmawiał z Davidem Thomasem, liderem tej działającej od ponad czterdziestu lat formacji.

Adam Jarzmik Quintet. Nowy jazz w Polsce ma się znakomicie. Ma się znakomicie również dzięki muzyce zespołu Adama Jarzmika, który w tym roku wydał już dwie doskonałe płyty. O kwintecie, jazzie i nie tylko z artystą rozmawiał Rafał Zbrzeski.

Ewa Demarczyk śpiewa piosenki Zygmunta Koniecznego. To ważna płyta w historii polskiej muzyki. Wnikliwie przypatrzył się jej Witold Zimowski.

Genesis. O tej formacji na łamach pisaliśmy wielokrotnie. Zawsze jednak skupialiśmy się na muzyce. Tym razem jest inaczej – Piotr Kopka pochyla się nad tekstami tego zespołu.

Derek & The Dominos. Kolejny organizm jednopłytowy w naszym monumentalnym cyklu. Piotr Chlebowski rozkłada na części pierwsze płytę Layla And Other Assorted Love Songs.

Eric Clapton i Layla. Wspomniany wyżej album zawiera jeden z najbardziej znanych utworów w historii muzyki rockowej. Za tym utworem kryje się sporo historii, które przybliża Piotr Chlebowski.

Organizmy jednopłytowe – przeglądu część IV. Bartosz Buchholz, Bartosz Leśniewski i Jacek Świegoda skupiają się na dwudziestu jednopłytowcach z lat dziewięćdziesiątych.

– W naszym Jazzowym kanonie było już omawiane A Love Supreme, Out To Lunch i Tijuana Moods. Tym razem Rafał Zbrzeski wziął na warsztat Saxophone Colossus Sonny'ego Rollinsa.

– Był artystą o tysiącu pseudonimów. Któż taki? John Lee Hooker. Sylwetkę legendarnego bluesmana przybliża Bartosz Buchholz.

Progresywny Rzecznik Ludu, czyli Patryk Antosiak i Jakub Szczepaniak przyglądają się muzyce progresywnej za żelazną kurtyną.

Dzyan był zespołem rodem z Atlantydy. O historii tych krautrockowców opowiada Sebastian Chosiński.

The Monkees. Na początku byli sztucznym tworem powołanym do życia przez biznes muzyczny. Szybko jednak uległo to zmianie. Dzieje formacji przybliżył Gerard Nowak.

Cream. Wątków claptonowych ciąg dalszy. O powstaniu i znaczeniu płyty Disraeli Gears opowiada Bartosz Buchholz.

Kontrkultura to dla muzyki rockowej niezwykle ważne znjawisko. O jej źródłach oraz przełożeniu na muzykę pisze Dawid K. Wieczorek.

Van der Graaf Generator. Album Pawn Hearts to jedno z kluczowych dzieł rocka progresywnego. O jego znaczeniu nie trzeba nikogo przekonywać. Monograficzne ujęcie tematu przez Aleksandra Filipowskiego bardzo szeroko i wnikliwie omawia historię VDGG z pierwszego okresu działalności zespołu.

The Police. Duch w maszynie był zawsze niezwykle żywy. Historię jednego z najbardziej wpływowych zespołów w historii muzyki omawia Adam Glinkowski.

Lucifer's Friend nigdy nie należeli do muzycznej pierwszej ligii. Niewielka rozpoznawalność nie stoi jednak w opozycji do jakości ich muzyki. O problematycznym mariażu stylów w ich dorobku rozprawia Jakub Kozłowski.

Recenzje płytowe: m.in. Roger Waters, Kobieta z wydm, Mumpbeak, Steven Wilson, Colosseum, Czesław Niemen.

Recenzje ksiązkowe: Type O Negative, David Bowie.

Blast From The Past. Smakołyki dźwiękowe sprzed lat przybliża Błażej Budny.

Literatura sautée, czyli literatura i muzyka w felietonie Piotra Kopki.

Lostland, czyli Podaruj mi trochę obi w felietonie Damiana Bydlińskiego z zespołu Lizard.

Poradnik kupującego: Eric Clapton. Dorobek artysty przegląda Bartosz Leśniewski.

Romana Makówka Photo.