Kolejna lutowa premiera: Kuba Płużek „Book of Resonance”

 

 

 

 

 

 

Pora na naszą drugą lutową premierę. Kuba Płużek to jeden z najbardziej utalentowanych i kreatywnych muzyków polskiej sceny jazzowej, współpracował i występował m.in. z Januszem Muniakiem, Zbigniewem Wegehauptem czy Michałem Urbaniakiem. Bez wątpienia należy mu się się miano wirtuoza i wizjonera odważnie eksplorującego muzyczne uniwersum.

Book of Resonance to jego drugi solowy album. Krążek może być sporą niespodzianką dla fanów dotychczasowej twórczości pianisty i… miłośników fortepianu w ogóle. Jedną z sił napędowych nowego albumu jest bowiem… rezonator magnetyczny, który w wyjątkowy sposób poszerza możliwości wykonawcze i brzmieniowe fortepianu. Jego zastosowanie pozwala przenieść pianistykę w nowy wymiar. Rezonator magnetyczny sprawia, że fortepian wydaje dźwięk, który można porównać do syntezatora. Uzyskane brzmienie jest jednak w stu procentach akustyczne. Zasada działania jest prosta – magnesy wiszące nad strunami wchodzą z nimi w interakcję i wprawiają je w ciągłe drganie. Ta technika sprawiła, że otworzyły się przede mną zupełnie nowe możliwości – tłumaczy Płużek. Klasyczne podejście do instrumentu nie pozwala na kreowanie takich brzmień. Co więcej, korzystanie z rezonatora niesie ze sobą konieczność ponownej nauki gry na fortepianie – dodaje muzyk.

Niecodzienne traktowanie instrumentu sprawia, że jego możliwości brzmieniowe zyskują świeży, ekscytujący wymiar. Ale to jednak nie technika jest głównym bohaterem Book of Resonance. Splot tradycyjnych tematów utopionych w morzu improwizacji i napędzanych nieszablonową techniką gry sprawia, że album jest nie tylko świadomym eksperymentem i rewizją klasycznego podejścia, ale przede wszystkim podróżą przez nietypowy świat fortepianowych dźwięków i jednocześnie opowieścią o relacji pomiędzy artystą a jego instrumentem. W tym dialogu każde najmniejsze wybrzmienie i detal mają znaczenie, a sam proces twórczy jest równie ważny jak dzieło, którego jest wynikiem.

Płyta CD dostępna jest w dwóch wersjach:
z autografem artysty (w ograniczonej ilości),
– lub bez autografu.